Dyskusyjny Klub Filmowy - wrzesień/październik 2014

Program specjalny, nawiązujący do wystawy „Picasso, Dali, Goya. Tauromachia – walka byków”
(we współpracy z Muzeum Architektury we Wrocławiu)

UWAGA: SEANSE WYJĄTKOWO WE WTORKI O GODZ. 17.00!!!
6 PAŹDZIERNIKA POWRÓCĄ PONIEDZIAŁKOWE POKAZY (październikowy program pod opisami filmów)

  • 16 - PRZYGODY PICASSA, reż. TAGE DANIELSSON (Szwecja) - 1978 – 100’
  • 23 - MATADOR, reż.PEDRO ALMODÓVAR (Hiszpania) – 1986 – 110’
  • 30 - PIES ANDALUZYJSKI, reż. LUIS BUÑUEL, SALVADOR DALÍ (Francja) – 1928 – 15’
    oraz ZŁOTY WIEK, reż. LUIS BUÑUEL (Francja) – 1930 – 70’
  • 07.10 - TESTAMENT ORFEUSZA, reż. JEAN COCTEAU (Francja) – 1960 – 85’

Seanse o godz. 17.00 | Bilety 10 zł
Działalność DKF-u jest dotowana przez Polski Instytut Sztuki Filmowej

rashomonPRZYGODY PICASSA
Treść filmu najlepiej oddaje jego podtytuł: „tysiąc niewinnych kłamstw o Pablu Picassie”. To swobodna gra wyobraźni wokół pewnych faktów z życia malarza, jego przyjaciół i innych sławnych postaci XX wieku. Absurd, parodia i karykatura łączą się tu w swoistym hołdzie złożonym malarzowi i dowcipnej panoramie przygód sztuki naszego wieku. Ale może właśnie taka dość swobodna opowieść pomoże nam lepiej zrozumieć akt twórczy wielkiego malarza?


rashomonMATADOR
To najbardziej hiszpański film Almodóvara, w którym twórca rozlicza się z kulturą macho, tak żywą w Hiszpanii. Tytułowy matador w wyniku odniesionych obrażeń postanawia zakończyć karierę i uczyć młodych ludzi zasad walki z bykami. A w dodatku pojawia się w filmie prawdziwa historia kryminalna. Bohaterowie poszukują rozkoszy kojarzącej się ze śmiercią, ich uczucia są niszczące i nieustannie towarzyszy im przemoc. Kochają, cierpią, zabijają z miłości. Absurdalna rzeczywistość miesza się z fantazją – jak zwykle u Almodóvara.


rashomonPIES ANDALUZYJSKI
Czołowy utwór surrealizmu filmowego zrealizowany przez Luisa Buñuela i Salvadora Dalí. To wizualna prowokacja, atak na zastane „skostniałe” formy sztuki. Liczne próby objaśniania i rozumienia tego filmu niewiele tłumaczą – twórcy wyraźnie podkreślają irracjonalność i przypadkowość metafor i przenośni. Szokujący wówczas obraz nie przestaje być do dziś źródłem niezwykłych i fascynujących przeżyć emocjonalnych.



rashomonZŁOTY WIEK
Wyrastający z tradycji surrealistycznych utwór Buñuela to przede wszystkim protest przeciwko krępującym człowieka normom społecznym. Ta opowieść o szalonej miłości pary kochanków nierespektujących żadnych konwenansów staje się wyzwaniem dla rzeczywistości, dla jej porządku, ładu, obyczajów. Obok nowatorstwa formalnego (1930 rok!) mamy tu więc do czynienia z ważnymi treściami społecznymi i ze specyficznym surrealistycznym spojrzeniem na rzeczywistość.



rashomonTESTAMENT ORFEUSZA
To swoisty testament nie tylko tytułowego Orfeusza, ale przede wszystkim samego reżysera – Jeana Cocteau. Twórca niezwykłych dzieł takich jak „Krew poety”, „Piękna i bestia” czy „Orfeusz” nigdy nie mówił o kinie, mówił o „kinematografie”: film był dla niego bowiem pewną formą pisma, wehikułem poezji, seansem strip-tease’u duszy. Jego dzieła filmowe były sztuką „realizmu nierealnego”, w których, używając obrazów fantastycznych, opowiadał o bólu istnienia i strachu. Ówczesna widownia nie doceniała i nie rozumiała dziwnego, paradoksalnego języka, którym przemawiał do niej Cocteau. A jak tę specyficzną filmową poezję odbierzemy dziś?



 
Październik 2014 - KINO AMERYKAŃSKIE
  • 6 - KAWA I PAPIEROSY, reż. JIM JARMUSCH – 2003 – 100'
  • 13 - NEBRASKA, reż. ALEXANDER PAYNE – 2013 – 115'
  • 20 - KŁAMSTWA ARMSTRONGA, reż. ALEX GIBNEY – 2013 – 125'
  • 27 - WSZYSTKO STRACONE, reż. J. C. CHANDOR – 2013 – 105'

Seanse w poniedziałki o godz. 20.00 | Bilety - 10 zł
Działalność DKF-u jest dotowana przez Polski Instytut Sztuki Filmowej

KAWA I PAPIEROSY
NOWY SEZON ROZPOCZYNAMY OD LAUREATA PLEBISCYTU PUBLICZNOŚCI.
SAMI PAŃSTWO WYBRALIŚCIE TEN FILM NA DOBRY POCZĄTEK. Krótkometrażowe filmy Jima Jarmuscha z cyklu „Kawa i papierosy” są esencją stylu i charakteru wypowiedzi tego twórcy. W tych krótkich filmach znaleźć można klucz do wszystkich jego utworów, a my zobaczymy w tym zestawie sporo takich właśnie „jarmuschowskich” perełek. Forma tych filmów zwykle na początku nas rozbawia, a potem przychodzi czas na głębsze refleksje o naszym miejscu w świecie, o roli kultury, języka, o normach i wynaturzeniach.


NEBRASKA
Podstarzały alkoholik (Bruce Dern w roli, która przyniosła mu nagrodę na festiwalu filmowym w Cannes i nominację do Oscara) dowiaduje się, że wygrał na loterii milion dolarów. By odebrać jednak nagrodę, musi się udać do Nebraski. Wyrusza w podróż ze swoim synem, który nie wierzy w wygraną ojca i sądzi, że padł on ofiarą oszustów.
Ta urocza i wzruszająca opowieść zrealizowana w ulubionym amerykańskim gatunku – kinie drogi – to czasami gorzka, czasami pełna humoru opowieść o rodzinie i jej zagadkach, o złudzeniach, godności, poczuciu własnej wartości i cichej tęsknocie za odkupieniem.


KŁAMSTWA ARMSTRONGA
„Kłamstwa Armstronga” to pasjonujące spojrzenie na jedną z najbardziej niezwykłych karier w historii sportu. Lance Armstrong to jeden z najwybitniejszych kolarzy na świecie. Liczne sukcesy i rekordy przyniosły mu wielką sławę i zaszczyty. Okazało się jednak, że sukcesy związane były z niedozwolonym dopingiem. W 2012 roku został dożywotnio zdyskwalifikowany przez Amerykańską Agencję Antydopingową, odebrano mu medal olimpijski i wszystkie zwycięstwa w Tour de France.



WSZYSTKO STRACONE
Samotny facet, łódka i horyzont w oddali. „Wszystko stracone” to film jednego aktora. Mężczyzna, którego gra Robert Redford, żegluje samotnie przez ocean. Jego łódź uderza w dryfujący kontener, woda zalewa pokład. Bohater traci łączność z lądem. Zdany na siebie wprowadza w życie kolejne procedury ratunkowe. Reżyser filmu – J.C. Chandor stawia nam podstawowe pytania dotyczące ludzkiej kondycji oraz proponuje refleksję nad miejscem człowieka w świecie i jego losem.

ram gazetawroclawska naszemiasto dlastudenta kreatywnywroclaw kultura logo duze tuwroclaw