Dyskusyjny Klub Filmowy - październik 2018

  • 1 – BLASZANY BĘBENEK, reż. V. Schlöndorff, Francja, Jugosławia, Polska, RFN, 1979 – 144’
  • 8 – SIÓDMA PIECZĘĆ, reż. Ingmar Bergman, Szwecja, 1957 – 97’
  • 15 – TAM, GDZIE ROSNĄ POZIOMKI, reż. Ingmar Bergman, Szwecja, 1957 – 91’
  • 22 – FANNY I ALEKSANDER seans o 19:00, reż. Ingmar Bergman, Francja, Szwecja, RFN, 1982 – 188’
  • 29 – BERGMAN – ROK Z ŻYCIA, reż. Jane Magnusson, Norwegia, Szwecja, 2018 – 117’


Seanse w poniedziałki o godz. 20.00 | Bilety - 12 zł
Działalność DKF-u jest dotowana przez Polski Instytut Sztuki Filmowej


everestBLASZANY BĘBENEK

Adaptacja głośnej powieści Gunthera Grassa z 1959 roku, nagrodzona Złotą Palmą w Cannes za film i reżyserię, oraz uhonorowana (jako pierwszy niemiecki film) Oscarem®.
Wnikliwe studium mieszczańskiego środowiska, w którym prym wiedzie kołtuństwo i konformizm. Akcja rozgrywa się w Gdańsku w latach 1924-1945. Trzyletni Oskar Matzerath (David Bennent), syn Kaszubki (Angela Winkler) i Niemca (Mario Adorf), w wyniku buntu przeciwko okrutnym świecie dorosłych w dniu swoich trzecich urodzin podejmuje w pełni świadomą decyzję, że z dorastaniem koniec, przestaje rosnąć. Swój protest wyraża poprzez uderzenia w blaszany bębenek oraz przenikliwym krzykiem. Oczami dziecka oglądamy narodziny faszyzmu i terror wojny.


siodmapieczecSIÓDMA PIECZĘĆ

MFF w Cannes 1957 – Nagroda Specjalna Jury

Rycerz Antonius Block i jego giermek Jöns powracają z wyprawy krzyżowej. Podróżują przez ziemie zniszczone szalejącą zarazą, obserwują okrutne gwałty i pochody biczowników, spotykają przerażoną dziewczynę skazaną na śmierć za czary i rodzinę kuglarzy, która stanowi jedyną oazę szczęścia w tym straszliwym świecie. Block traktuje podróż jako drogę do poznania prawd ostatecznych. Ponieważ życie naokoło wydaje się pozbawione sensu, a Bóg milczy, rycerz gotów jest zapytać Śmierci. Ta decyduje się podjąć jego wyzwanie i zagrać z nim w szachy, na jednej szali kładąc tajemnicę wszechrzeczy, na drugiej – jego życie.


tamgdzierosnapoziomki
TAM, GDZIE ROSNĄ POZIOMKI

MFF w Berlinie 1958 – Złoty Niedźwiedź, Nagroda FIPRESCI; MFF w Wenecji 1958 – Nagroda im. Pasinetti; Złote Globy 1960 – najlepszy film zagraniczny
Kino drogi w ujęciu Bergmana. Isak Borg, zbliżający się do osiemdziesiątki wdowiec, wyrusza w podróż, aby odebrać honorowy tytuł naukowy. Za towarzyszkę ma swoją synową, a po drodze decyduje się podwieźć grupkę autostopowiczów. W samochodzie i na ekranie robi się tłoczno. Równolegle bohater odbywa zupełnie inny, na wskroś samotny rodzaj podróży - w efektownie zainscenizowanych snach i marzeniach na jawie powraca do dawno minionych lat, do postaci i sytuacji, które miały niebagatelny wpływ na kształtowanie się jego osobowości.


FannyAlexander013
FANNY I ALEKSANDER

Oscary 1984 – najlepsze zdjęcia, scenografia, kostiumy, najlepszy film nieanglojęzyczny; Złote Globy 1984 – najlepszy film nieanglojęzyczny
Ostatnie dzieło Bergmana jest równocześnie jego najcieplejszym filmowym spojrzeniem na świat. Film kryje w sobie wszystkie głębokie wątki twórczości Bergmana – zmagania i samotność artysty, jego stosunek do Boga i ludzi, moc wyobraźni i siły próbujące ją unicestwić. Wokół tych „podskórnych” motywów reżyser rozwija historię rodziny Ekdahlów, szczególnie mocno eksponując dziecięce postacie Fanny i Aleksandra. W filmie pokazuje z jednej strony czar dzieciństwa, z drugiej – tajemne siły walczące o duszę małego człowieka. Fanny i Aleksander to podobny do wszystkich filmów i jednocześnie od nich odmienny utwór Bergmana.


bergmanrokzzycia
BERGMAN – ROK Z ŻYCIA

1957 był ważnym rokiem dla Ingmara Bergmana - przede wszystkim dlatego, że właśnie wtedy miały premierę filmy Siódma pieczęć i Tam, gdzie rosną poziomki, dzięki którym Szwed wszedł do panteonu ówczesnego kina. Dokument Jane Magnusson zdaje raport z tego momentu w karierze mistrza. Opowiada przy tym także o latach, które do niego doprowadziły i które po nim nadeszły, ukazując tak naprawdę całe życie reżysera. Portret, jaki wyłania się z tej meandrycznej narracji, jest zaskakująco ambiwalentny. Z jednej strony Bergman zostaje przedstawiony jako wielki artysta, słusznie podziwiany i nagradzany. Z drugiej zaś raz po raz podejmowane są kwestie związane z jego trudnym charakterem: mitomania, egoizm, despotyzm czy skłonność do zdrady. Dzięki temu Bergman - rok z życia to znacznie więcej niż kolejna dwuwymiarowa kinflilska laurka.
radioram gazetawroclawska naszemiasto dlastudenta wroclawpl tuwroclaw wtwlogo
radiowroclaw logo odra wroclawmiastospotkan logo skil logo skil logo skil