Premiera: "Twój Vincent"

z21955273VLoving-VincentOd 6 października zapraszamy na premierowe pokazy filmu "Twój Vincent". To pierwsza pełnometrażowa animacja malarska wyreżyserowana przez Dorotę Kobielę i Hugh Welchmana.





Film, który jest biografią Vincenta van Gogha, przywołuje na ekran jego malarstwo, a jednocześnie opowiada o życiu artysty, pełnym pasji, ale też dramatów oraz o jego tajemniczej śmierci. Każda z 65 000 klatek została ręcznie namalowana na podobraziach malarskich w technice olejnej. W projekcie wzięło udział 125 zawodowych malarzy z całego świata, którzy przyjechali do studiów filmowych w Polsce i w Grecji, aby zrealizować to niezwykłe zadanie.

Wokół żadnego innego artysty nie narosło tyle mitów i legend co wokół van Gogha. Bywa określany jako męczennik, lubieżny satyr, szaleniec, geniusz lub próżniak. Jednak jego prawdziwa natura wyłania się z licznych listów, różnie w różnym czasie interpretowanych. Malarz wydawał się mieć tego świadomość, bo w jednym z ostatnich listów napisał: „Mogą za nas mówić jedynie nasze obrazy”. Twórcy filmu „Twój Vincent” pozwolili sztuce opowiedzieć prawdziwą historię Vincenta van Gogha.

„Twój Vincent” został nakręcony najpierw jako typowy film aktorski, a następnie każda klatka została ręcznie przemalowana. Efekt końcowy to połączenie gry aktorskiej i kunsztu malarskiego animatorów, którzy wszystkie postacie odtworzyli za pomocą farby olejnej.

W filmie występują znani aktorzy, doskonale odpowiadający portretowanym przez nich postaciom:

· Douglas Booth („Jupiter: Intronizacja”, „Noe, wybrany przez Boga”) jako Armand Roulin, syn listonosza Josepha, który zainspirowany przez ojca bada okoliczności śmierci van Gogha;
· Eleanor Tomlinson („Poldark – Wichry losu”, „Jack, pogromca olbrzymów”) jako Adeline Ravoux;
· Jerome Flynn („Gra o tron”) jako doktor Gachet (portret doktora to obraz, który najdłużej, bo przez 14 lat, utrzymywał się na pierwszym miejscu najwyżej wycenionych dzieł malarskich);
· Saoirse Ronan (nominowana do Oscara za role w filmach „Brooklyn” i „Pokuta”) jako Marguerite Gachet, córka doktora;
· Chris O’Dowd („Druhny”, „Technicy-magicy”) jako listonosz Joseph Roulin, przyjaciel van Gogha z Arles, sześciokrotnie przez niego sportretowany;
· John Sessions („Brud”, „Gangi Nowego Jorku”) jako Pere Tanguy, dostawca farb;
· Aidan Turner („Hobbit”, „Poldark – Wichry losu”) jako wioślarz z obrazu „Brzeg Oise w Auvers”;
· Helen McCrory („Harry Potter”, „Peaky Blinders”) jako Louise Chevalier, gosposia doktora Gacheta;
· Robert Gulaczyk (aktor Teatru im. Heleny Modrzejewskiej w Legnicy, w swojej pierwszej roli filmowej) jako Vincent van Gogh.

Wszystkie postacie w filmie „Twój Vincent” są odgrywane przez aktorów, którzy pracowali na specjalnie stworzonych planach wzorowanych na obrazach van Gogha lub na tle green screenu. Sceny aktorskie były nagrywane w studiach Three Mills w Londynie oraz w studiu CeTA we Wrocławiu. W ekipie filmowej znaleźli się m.in. operatorzy Łukasz Żal (nominowany do Oscara za zdjęcia do filmu „Ida”) oraz Tristan Oliver („Fantastyczny pan Lis”, „Uciekające kurczaki”).

Sceny nakręcone techniką tradycyjną stały się punktem wyjścia do pracy malarzy animatorów. Po zakończeniu zdjęć aktorskich ekipa malarska przenosiła każdą klatkę na podobrazia, które następnie były animowane poklatkowo. Przed kręceniem zdjęć i w trakcie ich trwania ekipa przygotowująca projekty malarskie spędziła rok nad opracowywaniem dzieł van Gogha i przekształcaniem ich na język filmu. W filmie „grają” 94 obrazy Vincenta van Gogha, które zostały „wcielone” do filmu w postaci bardzo zbliżonej do oryginałów, oraz kolejnych 31 obrazów wykorzystanych w formie częściowo lub znacznie przekształconej.

Obrazy van Gogha mają różne kształty i rozmiary, malarze musieli więc opracować koncepcję najbardziej atrakcyjnego przedstawienia ich w jednolitym formacie kinowym. Wymagało to wyłamania się z ram obrazów Vincenta, przy jednoczesnym zachowaniu atmosfery i klimatu jego prac. Musieli także opracować sposoby płynnego przenikania jednego dzieła w drugie w przypadkach, w których postać namalowana w jednym stylu musi „wejść” w inny obraz Vincenta, namalowany całkowicie odmiennie. Aby zachować spójność akcji, malarze przygotowujący projekty malarskie musieli niekiedy zmieniać porę dnia lub roku na obrazach. W ten sposób czasami obraz ukazujący dzień zmieniał się w pejzaż nocny, a obraz namalowany jesienią lub zimą przekształcał się w widok letni, żeby zachować spójność czasu akcji.

Malarze ci pracowali nad takim przekształceniem wizerunku aktorów, aby z jednej strony zachować ich istotne cechy, a z drugiej nadać im wygląd i charakter postaci portretowanych na oryginalnych obrazach. W dalszej kolejności malarze animatorzy „przemalowywali” klatki filmowe zgodnie ze stylem (w zakresie pociągnięć
pędzla, kolorystyki czy impastów) opracowanym przez projektantów efektów malarskich, przenosząc pierwszą z
nich na podobrazie o wymiarach 67 x 49 cm. Następnie ujęcie było poddane animacji polegającej na wielokrotnym przemalowywaniu wszystkich ruchomych elementów ujęcia, z zastosowaniem takiego samego sposobu pociągnięć pędzla oraz identycznej kolorystyki i impastu jak dla pierwszej klatki. Etap kończył się namalowaniem ostatniej klatki ujęcia. Każda klatka została sfotografowana aparatem cyfrowym Canon 6D.

Malarze animatorzy pracowali w stacjach roboczych animacji malarskiej (PAWS) zaprojektowanych specjalnie
na potrzeby tego projektu przez Tomasza Wochniaka (z BreakThru Films) oraz Dorotę Kobielę i Piotra Dominiaka.
Praca zajęła 2 lata. Stacja PAWS pozwala malarzowi skupić się maksymalnie na malowaniu i animacji, bez potrzeby analizowania oświetlenia czy technologii, dzięki czemu udało się zachować jednolitość wyników prac wszystkich 97 stacji PAWS zlokalizowanych w trzech studiach filmowych w dwóch krajach. Na jedną sekundę filmu składają się wykonane w wysokiej rozdzielczości 24 zdjęcia dwunastu ujęć obrazu. Po sfotografowaniu ujęć obrazów należało wykonać tzw. deflickering, czyli stabilizację ekspozycji każdej klatki oraz dokonać pewnej korekty kolorystycznej, aby wyrównać nasycenie wszystkich ujęć. W efekcie końcowym widzowie zobaczą 65 000 zdjęć prawdziwych obrazów olejnych poddanych animacji.
ram gazetawroclawska naszemiasto dlastudenta wroclawpl tuwroclaw wtwlogo